Johanna on työskennellyt pitkään oppimisen- ja koulunkäynnin tuen teemojen parissa niin yläkoulun erityisluokanopettajana kuin Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ohjaavana opettajanakin. Työssään hän on osallistunut useisiin kehittämishankkeisiin liittyen mm. inklusiivisen koulun toimintakulttuurin vahvistamiseen sekä tuetun verkko-opetuksen kehittämiseen oppilaille, jotka eivät käy koulussa. Opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämispäällikön toimessa Johanna puolestaan koordinoi Sitouttavaa kouluyhteisötyö -hanketta ja oli mukana lainsäädännön ja opetussuunnitelman perusteiden muutostyössä.
Työssään Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen koulutuspäällikkönä Johanna vastasi osaltaan mm. erityisopettajien täydennyskoulutuksen ja pätevöittämiskoulutuksen suunnittelusta sekä toteuttamisesta. Henkilöstön kouluttaminen onkin ollut aina kiinteä osa Johannan työtä. Niinpä kouluun kiinnittymiseen ja poissaoloihin puuttumiseen sekä oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen liittyvät teemat ovat hänelle tuttuja käytännön oppilastyön, normiperusteiden sekä henkilöstökoulutuksen näkökulmista.
Tällä hetkellä Johanna työskentelee väitöskirjatutkijana Jyväskylän yliopistossa. Hänen väitöskirjansa käsittelee perusopetuksen oppilaiden poissaolojen yleisyyttä, niiden vaihtelua sekä vaikutuksia perustaitojen oppimiseen.